Och mot yttrandefrihet och demokrati
Alla ni prenumeranter noterade säkert hur förra veckans papperstidning som skulle komma ut på torsdag kom på fredagen!
Från början delade vi ut tidningen på fredagar men eftersom Postnord inte klarar av sitt jobb fick 10-20 procent av prenumeranterna sin tidning först på måndag.
Sedan vi flyttade utgivningen till torsdag får de flesta sin tidning på torsdag, resten på fredag.
Att Postnord misslyckas med att få ut något av upplagan rätt dag sker tack och lov bara några gånger per år!
Då reklamerar vi naturligtvis och hos alla andra företag skulle man göra en undersökning och en uppföljning för att förhindra att det sker igen.
Inte hos Postnord. Här jagade vi förra torsdagen vår kundkontakt och folk på deras kundservice. Vi fick inte tag på någon och ingen återkopplade heller våra meddelanden.
Precis som vanligt med andra ord.
Vi är ju en av deras små obetydliga kunder som bara köper tjänster för några miljoner om året.
I deras regelverk står dessutom att kunden ska reklamera, betala sin faktura och sedan ska Postnord bestämma om de ska betala tillbaka något.
Det vägrar vi konsekvent göra och jag har bett företaget ta de fakturor vi vägrar betala till tingsrätten, något som inte skett hitintills.
Postnord är världens sämsta service och transportbolag.
Kunde vi skicka våra tidningar med ett annat bolag skulle vi göra det omgående.
Postnord har problem med att volymen försändelser minskar år för år. Det skrivs på digitaliseringens konto.
Självinsikten att det kanske beror på att de under åratal aktivt bevisat sin totala oförmåga att garantera vad som tidigare kunde beskrivas som normal postgång. Den verkar inte finnas!
För någon vecka sedan skickade jag brev till två adressater på samma adress. Det skedde en tisdag, ena brevet kom fram på torsdag, andra brevet tisdag efter en vecka?
Klart Postnords volymer minskar eftersom man inte klarar sitt uppdrag och jag och alla andra företagare och privatpersoner anlitar andra företag för våra brev och paket!
Jag vill poängtera att brevbärarna gör ett fantastiskt jobb men Postnords problem är ett lednings– organisationsproblem.
Nu har Postnords ledning kommit på hur man ska spara pengar och dessutom kunna bli av med en stor del av brevbärarkåren.
I dagarna börjar man med ett försök i området kring Lund, Nöbbelöv och Kävlinge kommuner med 38 000 hushåll.
Där ska man dela ut posten måndag-onsdag-fredag varannan vecka och tisdag-torsdag varannan vecka.
Det vore en katastrof för oss prenumererade papperstidningar.
För vår del skulle det innebära att tidningen varannan vecka kommer torsdag och varannan fredag. Och att de prenumeranter som Postnord inte klarar dela ut till på utdelningsdagen istället får tidningen måndag eller tisdag.
En dagstidning är en dagstidning, även om den kommer bara en dag i veckan.
Den är avsedd att vara aktuell just den dagen.
Det kan inte vara meningen att Staten ska pumpa in presstöd i ena änden av systemet för att garantera medborgarna journalistik i hela landet samtidigt som Postnord i andra änden skjuter det hela i sank.
Vem vill prenumerera på en tidning som man inte vet när den kommer, och om den kommer?
Jag kommer att sända denna ledare till våra riksdagsledamöter och till Post– telestyrelsen. Det här är en viktig politisk fråga.
Detta är en viktig demokratifråga, inte bara en fråga om att Postnord ska kunna skära ned på personal för att spara pengar!
RALPH RENTZSCH
[su_divider divider_color=”#ff890d” size=”10″ margin=”10″]
Denna ledare och många fler artiklar kan du läsa i senaste e-tidningen! (Obs, kräver inlogg)