I måååånga år har jag samlat på Märklin. Det är ett ganska komplext samlande.
Det finns diesellok, elektriska lok och ånglok. Även lokomobiler och en del spårbundna arbetsmaskiner.
Signaler, övergångar med bommar, vändplattor, växlar, finns det på en riktig järnväg, då finns det i Märklin.
Vill man befolka sin bana finns det figurer av alla de slag, i min samling har jag tomten, med och utan renar. Bröllopspar med präst, cyklister, nudister, pensionärer, krigsfångar och ett demonstrationståg.
Självfallet finns det bilar, lastbilar och en och annan båt med.
Snabbtåget Sapsan som går mellan Moskva och St Petersburg ingår i samlingen och hundratals vagnar som speglar järnvägens utveckling de senaste hundra åren.
Även på modelljärnvägarna har det skett utveckling.
Analoga lok med transformatorer är numera ersatta med digitala lok och vagnar som styrs av en datoriserad körcentral.
Loken både låter och lyser och i tex boskapsvagnar kan man byta ljud. Får som bräker, hästar som gnäggar eller kor som råmar.
Alla lok och vagnar är kopior av riktiga sådana som använts någon tid, någonstans i världen.
Sapsan har jag själv åkt flera gånger och jag är bara förvånad över en enda sak. Även Ryssland har på vintrarna väldigt kallt och ofta väldigt mycket snö. Somrarna är ofta väldigt varma under långa perioder.Men tågen avgår alltid exakt på minuten och kommer fram exakt på minuten!?
Vi kanske ska skicka lite svenska tågansvariga dit på studieresa?
För i Sverige är det bara modelljärnvägen du kan lita på till 100 procent!