Eller lokaljournalistikens kris och eller utveckling

Östersunds-Posten har i år fått pris som Årets Redaktion för sitt arbete i samband med granskningen av Östersundshem, Daniel Kindberg och ÖFK.
ÖP:s reporter Linda Hedenljung har fått Per Wendelpriset på 100 000 kronor för sina insatser i granskningen.
Juryn för Per Wendelpriset liknar henne vid en pitbull som käkat taggtråd.
Det är alltid kul när länet, människor i länet och företag i länet uppmärksammas.
Även när det sker utifrån ett ganska luddigt och luftigt von oben stockholmsperspektiv.
Jag och ni andra följde väl ÖP:s bevakning. Det jag minns mest var att man aldrig lyckades bevisa något?
Oftast tvärdog granskningen för dagen när en självsäker Daniel Kindberg gjorde något braskande uttalande där han fastslog någon av sina sanningar.
Och där stoppade det hela upp.
Om inte Skatteverket vaknat och börjat riva i saken hade med största sannolikhet Kindberg suttit kvar som VD för Östersundshem och som ordförande i ÖFK.
Jag ska ta en liknelse som jag tror alla länsbor förstår.
Även den med hundanknytning.
Du har en jämthund med bra stamtavla, den har alla perfekta jämthundsdrag.
På älgjakten släpper du den och den får vittring direkt, den drar iväg och du hör hur den skäller och skäller och skäller och den verkar driva och den skäller.
Problemet är att den aldrig någonsin ställer en älg!
Den hunden blir aldrig någon champion.
Nu ställer sig säkert någon frågan varför inte Rentzsch själv granskade Kindberg?
Därför att jag var i full färd med att bygga upp ett nytt mediaföretag i länet.
Något som tagit tid och kraft.
Anledningen till att jag gjort det beror på att våra konkurrenter mer eller mindre släppt ambitionerna att vara lokaltidningar.
Det öppnade för att starta en ny lokaltidning för snart fem år sedan.
För det är viktigt att ha lokal journalistik som sker på plats ute i vårt stora län.
Jämtlands Tidning går nu upp i utgivning och har blivit tvådagarstidning samtidigt som vi anställer fler och fler journalister.
Vi har mer och mer och bättre och bättre lokaljournalistik i vår tidning.
Men, vi ska bli bäst!
För övrigt noterar jag att våra konkurrenter i Mittmedia fortsätter sitt arbete med att bli mer lokala. Det sker nu genom att lägga ned annonsproduktionen i länet och centralisera allt till Söderhamn.
Redan tidigare har ansvaret för annonsförsäljning flyttats till Sundsvall och sportansvaret ligger i Örnsköldsvik.
Men visst, allt är ju lokalt någonstans!
RALPH RENTZSCH
Läs allt från senaste tidningen online här (OBS! Kräver inloggning)