Själv flyger jag inrikes
Visst är det bra att exempelvis Region Jämtland Härjedalen driver projektet Hållbara pendlings- och tjänsteresor. Det kan du läsa om i detta nummer. Vidare har vi tidigare skrivit om Green Flyway och i detta nummer gör vi det igen. Det är ett stort Interreg-projekt mellan Sverige och Norge, där Region Jämtland Härjedalen gått in med drygt två miljoner kronor. Man ska utveckla elflyg och vara en test-arena för utvecklingen av smartare och mer miljömedvetna plan. Så spännande!
När jag var liten drömde jag om att bli pilot. Så småningom förstod jag att det kanske inte var det allra bästa valet för en väldigt närsynt person. Istället blev jag glad en glad amatör-fågelskådare, det har ju också med flygande att göra.
Vårt land är ju onekligen väldigt långsmalt. Som numera boendes i Jämtland, med såväl olika uppdrag som släktingar och vänner i södra Sverige, blir det en del åkande av. Så resandet har jag ibland valt att göra med inrikesflyg, ibland med tåg. Jag varvar. Känner jag flygskam? Nej, inte det minsta.
Borde jag det? Tydligen tycker en del det.
Jag har ofta stött på högst ogillande miner när jag berättat att jag flyger inrikes. Och som ett brev på posten ska de sedan försöka övertala mig att ta tåget från Krokom till Lund t o r istället. Nästan som nutida missionärer.
För detta att aldrig flyga inrikes, verkar närmast ha blivit till något heligt, en nutida religion. Man ska tydligen om man är en god, rättskaffens, miljömedveten människa leva i fullständigt inrikesflyg-celibat. Total avhållsamhet.
Varför har då just inrikesflyget fått bära hundhuvudet? Kanske för att det är så definierbart. Det utgör ett tydligt sätt att känna sig duktig på.
Det har numera blivit två tydliga läger – en för och en emot inrikesflyg. Båda försöker slå varandra i huvudet med olika siffror, kalkyler och uträkningar utifrån olika perspektiv. Senast i morse läste jag en artikel om just inrikesflyget i Dagens Industri av två professorer. Den diskussionen tänker jag inte alls ge mig in på. Jag bara konstaterar att så är det. Och att jag kommer att fortsätta ta flyget ibland.
LOTTE MJÖBERG
STF Ansvarig utgivare och TF Chefredaktör