Som en del säkert märkt har Mats Qviberg gjort ett nedslag i mediebranschen……….genom att bla köpa gratistidningen Metro för 50 miljoner.
Han gjorde sedan skandal genom att i en intervju i den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag kalla personal på tidningen förändringsobenägna och stalinister och mer än framskymta att han ville avskeda några i redaktionen.
Det i sin tur ledde till avhopp från både personal och samarbetspartners. Bla hotades Metros distribution av tidningar via SL.
Efter ett idogt pudlande sålde han sedan hela sitt innehav i tidningen till tidningens VD Christer Ager-Hansen för en krona.
En man som i sin tur har ett ganska brokigt affärsförflutet.
Det här tar Tord Andersson upp i en ledare i Länstidningen.
Han har rätt i det mesta men inte i allt, bla skriver han
¨Det behövs pengar i mediebranschen. Seriös journalistik kostar. Men den som investerar i medier måste inse att redaktionerna ska vara självständiga och oberoende. En tidning kan inte drivas som ett vanligt företag. Det låter pretentiöst, men journalister och opinionsbildarna har ett samhällsuppdrag som är en av grundpelarna i vår demokrati.¨
Där har han fel. Mittmedia som äger LT är ett typexempel på en usel medieägare. En liberal stiftelse med säte i Uppsala. En koncern med huvudkontor i Gävle.
Affärsidé, att ge ut en mängd lokaltidningar med så mycket gemensamt material som bara går att stoppa in.
Koncernen har också i flera uppmärksammade fall under senare tid figurerat i behandling av personal som mer andas 1917 än 2017.
Svenska medier behöver drivas som de företag de är.
Och det innebär intresserade och aktiva ägare.
Ägare som är intresserade av verksamheten. Och då menar jag inte bara att det ska vara vinst på nedersta raden.
Vi behöver lokala medier för att just kunna sköta det samhällsuppdrag som är en av grundpelarna i vår demokrati.
Tord Andersson jobbar på en tidning som minskat upplagan år efter år.
I en koncern vars samtliga tidningar minskar.
Själv är jag både huvudägare och chefredaktör för länets enda ökande tidning.
En tidning som ökar för att vi satsar på journalistik som efterfrågas och som man är villig att betala för.
En tidning som ökar just för att vi har lokala intresserade ägare som bryr sig.
Ralph Rentzsch